Studiebesök hos Crimson och besök på Fotografiska

10 förväntansfulla medlemmar från fotoklubben samlades på trappen utanför Crimsons lokaler i Fruängen söndagen den 11 november. Där tog Pär Holmberg, kund- och produktansvarig emot oss och strax fick vi höra om både Crimsons historia och de fyra produkttyper som Crimson för närvarande erbjuder: Bilder på fotografiskt papper, bläckstråleutskrifter, direktutskrifter på skivmaterial samt böcker. Sedan följde en runvandring i produktionslokalerna med frågor och svar om både luftfuktighet och UV-härdande färg. Vi fick höra om det egenutvecklade back-endsystemet som sålts vidare till flera hundra fotolab runt om i värden samt kika in i printrar och maskiner innan rundvandringen och besöket var över.

Efter transport och en smula mat var det så dags för ett besök på Fotografiska där det både var en så kallad Photomarket och utställningar på gång sammtidigt. Photmarket visade sig vara en miniatyrmässa med ett fåtal utställare.  De utställningar som visades var

• Lars TunbjörkTunbjörklandet – blicken från sidan (Postum retrospektiv)
  • Noémie GoudalStations
  • Paul Hansen/Åsa Sjöström: Hand to Hand