Om EFK

Om du vill…

Efklogo_small
  • Diskutera bilder och foto
  • Få återkoppling på dina bilder
  • Ställa ut och sälja dina bilder
  • Utveckla ditt fotograferande
  • Få tips på hur du får till dina bilder i dator och utskrift
  • Åka på fotoutflykter
  • Fota i studio
  • Tävla med dina bilder
  • Träffa likasinnade
    så är du varmt välkommen att göra det som medlem i Enköpings fotoklubb.

Kort historik

Enköpings Fotoklubb grundades 25 januari 1992 av John Marin och Anders Juhlin. Det konstituerande mötet hölls på dåvarande biljardsalongen på Kungsgatan 27 i Enköping.

Under många år gav EFK tillsammans med Enköpings kommun ut en uppskattad kalender med motiv från Enköpings parker. Kalendern såldes av medlemmarna och av Gestbloms bokhandel.

Klubbmöten

Första helgfria tisdagen varje månad (med vissa undantag) har vi klubbmöte kl 19.00. Då ägnar vi kvällen åt att prata om och titta på bilder, planera ett fotoprojekt, lär oss redigera bilder i Photoshop eller något annat fotorelaterat. Lokal för mötena har varierat över tid sedan vi gjorde oss av med vår tidigare, egna, lokal. Ett tag höll vi till på Wallinska gården, Enavallens Café och sedan Studieförbundet vuxenskolan. Numera håller vi till hos ABF på Östra Järnvägsgatan 1.

Bli medlem

Om du vill bli medlem är det lättast att ta kontakt med klubben via e-post och sedan besöka ett klubbmöte för att känna dig för.
Medlemsavgiften 2022 är: 250 kr/år, för studerande och pensionärer: 150kr/år, familjemedlemskap kostar 300kr/år.
Klubbens bankgiro är 5782-2322 och vi tar swish på 123 02 772 10.

Tävlingar

EFK strävar efter att delta i olika fototävlingar, såväl lokala som på riksplanet. Tävlingsavgifterna betalas ibland av fotoklubben. Inför tävlingar har vi särskilda möten där vi går igenom inlämnade bidrag och hjälps åt att montera bilderna på lämpligt papper. Vår tävlingsansvarige har information om aktuella tävlingar. Det händer också att vår förening är jury i bildtävlingar som andra fotoklubbar arrangerar.

Utställningar

_MG_3665

Klubben har som målsättning att allmänheten ska få ta del av bilder som tagits av våra medlemmar. Klubben har ett flertal gånger haft utställningar på till exempel nationaldagsfirandet i skolparken men även på biblioteket, i PAUS-huset och i hamnmagasinen.

Vår öppna facebookgrupp
Ordförande: Jan-Erik Havseden.  frogman(snabel-a)aquanaut.se